terug

Differentiatiestage Intensive care

Acute kindzorg

Duur
6 maanden
Wat gaat de aios leren?

Waarom een profileringsstage acute kindzorg?
Het doel van het profiel Acute Kindzorg is om als aios meer bekwaam te worden in de opvang van en zorg voor het acuut vitaal bedreigde kind. Het is een aanvulling op de verplichte PICU-stage tijdens de opleiding met extra aandacht voor technische vaardigheden, leiderschap en verdieping.

Waarom acute kindzorg in het Radboudumc Nijmegen?
Het Radboudumc Amalia kinderziekenhuis heeft een breed aanbod van acuut zieke en vitaal bedreigde patiënten uit een grote regio. Het is tevens een (kinder)traumacentrum inclusief MMT/traumahelikopter en een kinderbrandwondencentrum.
Tijdens de profileringsstage staat intraprofessionele samenwerking ofwel samenwerking met artsen van een ander specialisme centraal. Er wordt namelijk niet alleen opgeleid op de kinderIC, maar ook op de eerste hulp en de operatiekamers. Anesthesiologie en spoedeisende geneeskunde zijn specialismen waarmee je tijdens de basisopleiding kindergeneeskunde weinig in aanraking komt. De samenwerking met deze specialismen geeft mogelijkheid om kennis op te doen én uit te wisselen. Dit zal leiden tot beter begrip van elkaars werkwijze.
De stage kan een goede voorbereiding zijn op een fellowship kinder intensive care, en met deze stage kan op deze opleiding ook korting aangevraagd worden. Daarnaast geeft extra ervaring in de acute kindergeneeskunde ook een niet-academisch werkende algemeen kinderarts een goede basis.

Hoe ga ik leren?

Leerdoelen
H
ieronder zijn de leerdoelen van de verschillende onderdelen van de stage beschreven. De leerdoelen waarachter een beoordelingsvorm staat vermeld, dienen in ieder geval behaald te worden. Geadviseerd wordt aan de overige leerdoelen te werken, doch deze hoeven niet beoordeeld te worden. Naar eigen inzicht kunnen er persoonlijke leerdoelen aan worden toegevoegd.

  • KPB (korte praktijkbeoordeling). Observatie van functioneren door supervisor in een bepaalde situatie.
  • DOPS (directly observed procedural skill). Observatie van uitvoeren van handeling door supervisor.
  • Reflectieverslag. Kort reflecteren op eigen gedrag/handelen.
  • CBD (case based discussion). Korte toetsing van medisch inhoudelijke kennis aan de hand van een casus.
  • 360 graden feedback. Feedback op functioneren over langere periode door iemand anders dan supervisor (denk aan a(n)ios, verpleegkundige, secretaresse).
     

Anesthesiologie

  • Kennis van verschillende manieren van luchtwegmanagement en de indicaties hiervoor (masker- en ballonbeademing, larynxmasker, intubatie) - KPB
  • Het kunnen toepassen van bovengenoemde manieren van luchtwegmanagement - DOPS
  • Aanleggen van perifere intraveneuze toegang bij kinderen van verschillende leeftijden - DOPS
  • Kennis van verschillende anesthetica en sedativa en de toepassing bij kinderen - KPB
  • Kennis van diverse opties van pijnstilling en in de praktijk gewogen keuzes hierin maken
  • Reflecteren op het eigen functioneren in een OK-team – reflectieverslag
  • Herkennen en urgentie kunnen inschatten van een ernstig zieke patiënt op de SEH, operatiekamer en dagbehandeling
  • Analyseren van en reflecteren op een intraprofessioneel leermoment – reflectieverslag
     

Spoedeisende geneeskunde

  • Traumapatiënt kunnen opvangen volgens het ATLS-principe - KPB
  • Opstarten en leiden van een reanimatie
  • Leiding geven aan en aansturen van andere artsen en verpleegkundigen - KPB
  • Herkennen en urgentie inschatten van een ernstig zieke patiënt op de SEH - KPB
  • Rol als leider in ALS-scenario
  • Patiënt opvangen samen met een andere deelspecialist (neuroloog, chirurg e.d.) en analyseren en reflecteren op dit intraprofessionele leermoment - reflectieverslag
  • Kindergeneeskundige kennis delen met a(n)ios SEH - presentatie
     

KinderIC

  • Opvang en behandeling van een niet-acuut zieke, stabiele, laag-complexe patiënt - KPB
  • Opvang en behandeling van een niet-acuut zieke, stabiele, hoog-complexe patiënt - KPB
  • Opvang, behandeling en/of transport van een acuut zieke patiënt buiten de KinderIC
  • Communicatie met kind, ouders en andere betrokken zorgverleners - KPB
  • Superviseren/leiding geven aan a(n)ios, coassistenten en verpleging - KPB, 360 graden feedback
  • APLS-scenario leiden in skills lab
  • Kennis omtrent pathofysiologie en behandeling van verschillende ziektebeelden, zoals sepsis/ meningitis, shock, respiratoire insufficiëntie, status epilepticus, acute metabole ontregeling en (neuro)trauma - KPB, CBD
  • Uitvoeren van de volgende verrichtingen:
    Prikken van perifeer infuus, PICC-lijn, centraal veneuze lijn en arterielijnen (echogeleid) -DOPS
    Masker en ballonbeademing, inbrengen larynxmasker, intuberen - DOPS
    Inbrengen thoraxdrain
    Point of care (POCUS) echo longen en hart
  • Casus of klinisch vraagstuk uitwerken - artikel/protocol
     

Hoe ziet de stage eruit?
De stage bestaat uit drie onderdelen:

Anesthesiologie
Gedurende 4 weken wordt de stage gevolgd bij de kinderanesthesiologie. Dit zal vooral een kennismaking zijn met de anesthesie. De focus ligt op kennis en ervaring met luchtwegmanagement en het toedienen van sedativa en anesthetica en het maken van een plan voor adequate pijnstilling onder supervisie. De aios loopt mee op de operatiekamer, het dagbehandelingscomplex en op de SEH bij opvang van zieke kinderen. Tevens kan er geoefend worden met verschillende praktische vaardigheden. Van de aios wordt verwacht dat de dagelijkse overdrachten en het anesthesiologie-onderwijs op de vrijdagmiddag worden bijgewoond.

Spoedeisende geneeskunde
De SEH-stage duurt 8 weken. De aios participeert in de opvang van zieke kinderen, maar is ook betrokken bij traumaopvangen en reanimaties van volwassenen. De aios ziet tevens de “gewone” SEH-patiënten. Het hoofddoel is het beheersen van de A(T/P)LS opvang. De eerste twee weken wordt de aios ingewerkt, daarna wordt er volledig meegedraaid in het arts-assistenten rooster waarbij er ook diensten worden gedaan. Er is bewust voor gekozen wel een aantal nachtdiensten te draaien, omdat vooral de leerdoelen leiderschap en triageren dan goed kunnen worden geoefend, en er beduidend andere ziektebeelden worden gezien (trauma’s, intoxicaties). De aios wordt gestimuleerd ook veel patiënten te zien samen met een deelspecialist (dan wel arts-assistent) om nog meer profijt uit het intraprofessioneel leren te halen. De stage wordt afgerond met een verdiepende presentatie over een spoedeisend kindergeneeskundig onderwerp.

KinderIC
Het laatste deel van de stage (3 maanden) vindt plaats op de KinderIC. De eerste maand wordt er meegedraaid in het assistentenrooster. De laatste maanden heeft de aios een meer superviserende rol waarbij er in dagdiensten supervisie wordt gegeven aan a(n)ios. Dit alles natuurlijk met een kinderintensivist op de achtergrond. Tijdens deze stage zullen er minimaal 12 diensten gedraaid worden, waarvan minimaal 6 nachtdiensten. De aios krijgt de mogelijkheid om praktische vaardigheden te oefenen (intuberen, echo longen, prikken van lijnen) evenals mee te gaan op transport van ernstig zieke kinderen. Daarnaast wordt verwacht dat de aios casuïstiek of een klinisch vraagstuk onderzoekt en uitwerkt in de vorm van een of artikel of protocol.

Beoordeling
Bij aanvang van de profileringsstage wordt een vaste begeleider/supervisor vanuit de PICU toegewezen. Met deze begeleider worden de algemene en individuele leerdoelen voor de gehele stage besproken. Halverwege en aan het einde van de stage vindt er een formeel gesprek plaats waarin leerdoelen en verbeterpunten worden besproken.
Bij de anesthesie en SEH wordt een tijdelijke begeleider aangesteld (Laura Blok bij anesthesie, Maurice Vroegop bij SEH). Met hen zal een kort introductie- en eindgesprek (bij de SEH ook een tussentijdsgesprek) worden gevoerd, waarin de behaalde KPB’s, DOPS’s en reflectieverslagen zullen worden doorgenomen. De aios vult hierna zelf een overdrachtsformulier in over het eigen functioneren dat wordt gedeeld met de vaste begeleider vanuit de PICU.
De uiteindelijke beoordeling vindt competentiegericht plaats middels Entrustable Professional Activities (EPA’s) op het niveau van een fellow kinder intensive care (na 6 maanden). Alle genoemde leerdoelen bij het kopje “KinderIC” zullen hierbij worden beoordeeld. Het streven is een supervisieniveau 3 te behalen (behoudens intuberen en transport, hiervoor geldt niveau 2). Welk EPA-niveau wordt behaald, is afhankelijk van het functioneren volgens de KPB’s, DOPS’s en 360 graden feedback formulieren. Deze worden gebundeld in een portfolio. Tevens wordt van ieder formeel beoordelingsgesprek een kort verslag gemaakt wat kan worden opgenomen in het portfolio.

Voor wie is deze stage bedoeld?
Deze stage is bedoeld voor aios kindergeneeskunde met een bijzondere interesse in de acute kindergeneeskunde. Er zijn 1-2 plekken per jaar voor deze profileringsstage beschikbaar.

Tot slot
Op fulltime basis duurt deze stage 6 maanden. Het is mogelijk de profileringsstage in parttime dienstverband (minimaal 80%) te volgen, waarbij de stage naar rato wordt verlengd.

Alle opleidingsonderdelen in deze instelling