terug

Volwassenpsychiatrie Keuze

Zorgprogramma Psychiatrie & Genetica, onderdeel van de polikliniek ontwikkelingsstoornissen

Wat gaat de aios leren?

Achtergrond:

Het doel van het zorgprogramma is om kennis over psychische problemen bij genetische syndromen te vergroten, te delen en te verspreiden; en om toe te werken naar meer continuïteit van zorg voor mensen met een genetisch syndroom en een psychiatrische aandoening – over specialismen en instellingen heen.

In dit kader bieden we:

  • Psychiatrische diagnostiek bij patiënten (kinderen, jongeren en volwassenen) met een genetisch syndroom die psychische klachten hebben;
  • Bij GGZ-patiënten bij wie gedacht wordt aan een onderliggende genetische oorzaak, kunnen we meedenken (d.m.v. second opinion) en laagdrempelig met een klinisch-geneticus overleggen;
  • Via het spreekuur psychiatrie & erfelijkheid maken we genetische kennis toepasbaar in de psychiatrische praktijk voor mensen met een psychotische of bipolaire stoornis door middel van psychiatrische genetische counseling (erfelijkheidsvoorlichting).

Verwijzingen worden gedaan vanuit het gehele land door verschillende specialismen (o.a. huisarts, AVG, kinderarts, neuroloog, geneticus en psychiater GGZ). De reden voor verwijzing is divers en bestaat o.a. uit psychiatrische diagnostiek, transitievragen, farmacologische adviezen, vragen rondom erfelijkheid en deelname aan wetenschappelijk onderzoek (22q11.2DS cohort). Het betreft zowel kinderen, jongeren en volwassenen met verschillende syndromen waaronder 22q11.2 deletie- of duplicatiesyndroom, Dravetsyndroom, Tubereuze Sclerose complex, Neurofibromatose en Smith-Magenis Syndroom.

Toelichting 22q11.2DS cohort:

22q11.2DS gaat gepaard met een verhoogde prevalentie van neuropsychiatrische aandoeningen, vooral ontwikkelingsstoornissen en psychose. Daarom worden deze patiënten conform de richtlijn eens in de drie jaar gezien voor psychiatrische evaluatie. Sinds 2003 loopt er bij de afdeling Psychiatrie van het UMC Utrecht een cohortstudie bij kinderen en jongeren met 22q11DS. Het doel is om de cognitieve en psychiatrische ontwikkeling van deze kinderen en jongeren te beschrijven, en om hiermee meer inzicht te krijgen in wie van deze jongeren een verhoogd risico heeft op psychose en waarom. Op deze manier kunnen we 22q11DS gebruiken als genetisch model en kijken welke biologische mechanismen een rol spelen bij het ontstaan van psychose.

Wat gaat de AIOS leren?

Naast dat je klinische ervaring opdoet met bovengenoemde specifieke patiëntengroepen en je je kennis vergroot over verschillende genetische syndromen kan de stage naast patiëntenzorg ook (deels) ingevuld worden door meer beleidsmatige of wetenschappelijke taken. Hierdoor wordt een stage op maat gecreëerd passend bij de leerdoelen en wensen van de AIOS.

Bereikbaarheidsdienst
Je draait mee in de AIOS-pool van de bereikbaarheidsdiensten (diensten draai je zowel voor de volwassen als kinder- en jeugdpsychiatrie).

Onderwijs
Je neemt deel aan het landelijk/consortium onderwijs, aan het lokale onderwijs (refereer, klinische ronde, gesprekstechnieken, journal club, systeemgesprekken). Je geeft incidenteel onderwijs aan coassistenten of geneeskundestudenten.

Hoe ga ik leren?
  • Onder supervisie van de psychiater en in samenwerking met een psycholoog of verpleegkundig specialist verricht je intakes en adviesgesprekken.
  • Indien nodig vervolg je patiënten poliklinisch na de intake.
  • Wekelijks neem je deel aan een klinisch MDO met de kinderarts van het WKZ en psychiaters, daarnaast heeft het zorgprogramma zelf ook een wekelijks multidisciplinair overleg.
  • Je kunt je bezighouden met het vormgeven van het zorgprogramma Psychiatrie & Genetica of het uitvoeren van een andere beleidsopdracht (bijvoorbeeld het ontwikkelen van psycho-educatie materiaal).
  • In het geval van wetenschappelijke interesse kunnen je werkzaamheden bestaan uit het verzamelen, analyseren en opschrijven van studiedata van de 22q11.2DS studie (er is eventueel andere data beschikbaar over dit onderwerp). Er zijn verschillende manieren van samenwerking mogelijk; onderzoeksstages van 6 maanden, mogelijk langduriger betrokkenheid resulterend in promotie, half-klinisch half onderzoek of varianten hiervan.

Vereisten

Gezien de uiteenlopende leeftijd van patiënten is deze stage zowel interessant voor AIOS binnen het aandachtsgebied kinder- en jeugd als volwassen. Ook kun je deze stage als keuzestage binnen het basisdeel van je opleiding doen.

Alle opleidingsonderdelen in deze instelling