terug

Differentiatiestage Medisch Leiderschap

Leiderschap en Management

Duur
6 maanden
Wat gaat de aios leren?

Hoe werkt zo’n ziekenhuis nu? Een veel gehoorde vraag. In deze stage kun je antwoord krijgen op alle vragen die je daaromtrent hebt. Bovendien verscherp je jouw visie op management en jouw rol daarin.

Doel van de stage

  • Ontwikkelen van je professionele identiteit en een visie op je (eigen) leiderschap en op medisch management

  • Organisatiegevoeligheid ontwikkelen: bewustwording van eigen positie en van die van medisch manager

  • Inzicht krijgen in de functie van medisch manager

  • Inzicht krijgen in de ziekenhuisorganisatie en het -bestuur, financiën en governance

Aan het einde van de stage

  • Heb je een eigen beeld gevormd over hoe jij als toekomstig medisch specialist meer bent dan alleen de ‘medicus’. Afhankelijk van je eigen doelstellingen zoom je meer of minder in op 1 van de drie (organisatie)niveaus. Je eigen werkelijkheid toets je telkens aan je eigen visie op leiderschap. In gesprekken met je stagebegeleider ontwikkel je je professionele identiteit.

  • Heb je (meer) gevoel voor en inzicht in hoe een ziekenhuis werkt, op zowel macro-, meso- als micro niveau.

  • Heb je een multidimensionaal beeld ontwikkeld met betrekking tot de organisatie en het besturen van een ziekenhuis. Je ziet in de praktijk hoe verschillende partijen hun rollen uitvoeren met als gevolg dat je je eigen ‘micro niveau’ ontstijgt.

En aan het einde van de stage heb je meer inzicht in /kennis over

  • Organisatie van (ziekenhuis) gezondheidszorg in Nederland

  • Organisatie en bestuur van een STZ ziekenhuis

  • Ziekenhuisfinanciën

  • Governance ziekenhuis

  • Kwaliteit en veiligheid
  • Persoonlijke identiteit

  • Je eigen leiderschapsstijl

Meer informatie over deze stage is te vinden in de bijlagen.

Hoe ga ik leren?

Leren door te doen

  • Voor aanvang van de stage doe je een ontwikkelingsassessment met als uitgangspunt het competentieprofiel van de medisch manager in het Spaarne Gasthuis. Het assessment geeft je aanknopingspunten om je verder te ontwikkelen richting het profiel van een medisch manager. In de stage ga je hier ook actief mee aan de slag aan de hand van drie opdrachten (elke 2 maanden). De opdrachten worden in overleg met jezelf en je coach en mentor geformuleerd.

  • Bij aanvang van de stage kies je een ziekenhuisbrede opdracht (aangeboden door de RvB, medische staf en/of MSCK). De opdracht is je rode draad tijdens de stage en maken dat je organisatiegevoeligheid ontwikkelt. In de eerste 6 weken van de stage maak je bovendien kennis met vele sleutelfiguren en afdelingen om een zo breed mogelijk beeld te krijgen van het ziekenhuis ‘achter de schermen’.

  • Aan het einde van de stage wordt wederom een assessment afgenomen om te zien of er ontwikkeling heeft plaatsgevonden en vindt terugkoppeling van de resultaten (van de ziekenhuisbrede opdracht, je reflectie en je adviezen voor de volgende aios) plaats aan de RvB en andere participanten van deze stage.

Show-and-tell

Ervaringen van aios urologie en klinische fysica

  • “Deze stage is persoonlijke effectiviteit in de praktijk, ik ben veel bewuster bezig met wat ik doe en laat. Tijdens mijn poli is mijn verantwoordelijkheidsgevoel nog steeds gericht op de patiënt en zijn behandeling maar heb ik meer oog voor het kostenaspect bij de keuze van de behandeling.”
  • “Er gaan deuren voor je open die tijdens een opleiding tot medische specialist gesloten blijven. Je doet essentiële ervaring en kennis op over het besturen van een ziekenhuis, het ontwikkelen van een lange termijn visie met in acht neming van de veranderende ziekenhuisomgeving.”
  • “Doordat je deze stage (2 dagen) combineert met je eigen (klinische) praktijk (3 dagen) word je onbewust gedwongen te reflecteren op je eigen handelen, je toetst hiermee jezelf.”
  • “Tijdens de stage krijg je inzicht in de ziekenhuisorganisatie op verschillende niveaus. Je observeert hoe ieder zijn rol speelt en die probeer je te begrijpen’, deze rolmodellen neem je mee om je rol als medisch leider in de toekomst op een eigen manier in te vullen.”
Alle opleidingsonderdelen in deze instelling