terug

Differentiatiestage Kinderneurologie

Spaarne Gasthuis

Duur
6 maanden
Wat gaat de aios leren?

De kinderneuroloog ziet kinderen met klachten aan hersenen, ruggenmerg, spieren en zenuwen, kinderen met ontwikkelingsproblemen (motorisch, cognitief, gedragsmatig, en gecombineerd), hoofdpijn, epilepsie en erfelijke en aangeboren afwijkingen, waaronder genetische en/of metabole aandoeningen. In het Spaarne Gasthuis werken 2 kinderarts-kinderneurologen die veel nieuwe patiënten zien op spreekuren in Haarlem en Hoofddorp. Er is een multidisciplinair spreekuur (“de diagnosestraat”) voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand waarin de kinderneuroloog samen met de revalidatiearts, fysiotherapeut, en psycholoog de kinderen onderzoekt en een plan maakt voor vervolg en begeleiding. Ook kinderen die extreem prematuur geboren zijn (onder 32 weken) en kinderen geboren na een slechte start (post asfyxie) worden in een multidisciplinair spreekuur gevolgd. Klinisch is er veel acute kinderneurologie om van te leren, en de kinderneurologie in de volle breedte komt voorbij. We werken intensief samen met de twee kinderrevalidatieartsen die in dienst zijn van het Spaarne Gasthuis, en delen ook de paramedische en psychosociale zorg en hun onderzoeksmogelijkheden, zoals de PRB observatie voor peuters. We werken ook intensief samen met de kinderneurologen van SEIN, die bij ons komen voor de epilepsie bespreking, en die we laagdrempelig kunnen consulteren. Er is een maandelijks klinisch genetisch spreekuur door een klinisch geneticus vanuit het AUMC.

Mogelijke leerdoelen:

Het neurologisch onderzoek

  • Het adequaat kunnen uitvoeren van een volledig neurologisch onderzoek bij kinderen van verschillende leeftijden (neonaat/zuigeling, jong kind (1-4), ouder kind (>4 jaar), en daar gemotiveerd conclusies aan kunnen verbinden.

Evaluatie en beleid

  • Een adequate differentiële diagnose kunnen opstellen en een voorstel voor onderzoek of beleid bij kinderneurologische problematiek.
  • Ontwikkelingsachterstand kunnen herkennen, kunnen specificeren, een differentiaal diagnose kunnen opstellen, en een behandelplan opstellen.
  • Follow-up van de bevindingen en ontwikkeling.

Aanvullend onderzoek

  • Bij het aanvragen van een EEG een specifieke vraagstelling kunnen opstellen, en met de uitslag een eerste classificatievoorstel kunnen maken, de uitslag kunnen vertalen in een advies en uitleg voor patiënt en ouders.
  • Voorstellen voor ieder ander aanvullend onderzoek (o.a. MRI, neurofysiologisch onderzoek, genetisch onderzoek).

Follow-up

  • Voldoende gelegenheid voor follow-up van de bevindingen en ontwikkeling van de patiënten.
  • Zorgdragen voor de kindergeneeskundige zorg voor kinderen met een chronisch kinderneurologische ziekte of beperking.
Hoe ga ik leren?

Hoe bereik je je leerdoelen:

  • Week 1-2 meekijken en focus op leerdoel neurologisch onderzoek.
  • Daarna: toewerken naar zelfstandig poli doen onder supervisie van de kinderneuroloog, tenminste 2 maal een video opname met splitscreen op de polikliniek.
  • Bijwonen en zo mogelijk toewerken naar participeren bij multidisciplinaire poli’s.
  • Combinatiepoli’s met de kinderrevalidatiearts (diagnosestraat), de kinder-epileptoloog, klinisch geneticus, AVG).
  • Deelname aan de SEPION epilepsiecursus voor of tijdens stageperiode.

Samenwerkingspartners:

  • Kinderneurologie in een universitair medisch centrum (UMC), deelnemen aan het klinisch genetisch spreekuur (SG / UMC).
  • Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN), 1-2 maandelijks overleg.

  • Deelnemen aan consulten kinderrevalidatie bij bezoek aan locaties voor dagopvang en therapie voor kinderen met ontwikkelingsachterstand (zoals Baloe, Kleine Maatjes, de Parel, Zevenster, ons 2de Thuis).

  • Deelnemen aan het spreekuur van een arts verstandelijk gehandicapten (AVG).

  • Meekijken met de kinderfysiotherapeuten, ergotherapeuten, (pre)logopedisten (SG).

  • Samenwerking tussen de 1ste, 2de en 3de lijn.

Welke toetsinstrumenten kunnen worden ingezet?

  • Toetsing “on the job”, feedback tijdens/na het spreekuur, gezamenlijke patiëntenbesprekingen.
  • Toetsingsmomenten adhv splitscreen video-opnames door begeleiders.
  • CAT obv kinderneurologisch probleem.
  • Wetenschappelijk project.
Show-and-tell

Lotte Hendrikx, kinderarts Bovenij ziekenhuis. Emailadres: l.hendrikx@bovenij.nl

Samenwerkende instellingen
SEIN Heemstede
Amsterdam UMC, locatie AMC
Amsterdam UMC, locatie VUmc
Alle opleidingsonderdelen in deze instelling