terug

Differentiatiestage

Supervisie algemene neurologie

Duur
4 maanden
Wat gaat de aios leren?

De specifieke leerdoelen van de supervisiestage algemene neurologie zijn het leren superviseren van jongerejaars AIOS neurologie en jezelf voor veel voorkomende neurologische ziekten ontwikkelen tot supervisieniveau 5. In deze fase van de opleiding kunnen de individuele verschillen groot zijn, zodat de breedte van de neurologie waarbinnen supervisieniveau 5 behaald wordt variabel zal zijn.

Je ontwikkelt niet alleen je vaardigheden om feedback (o.a. in de vorm van KPB’s) te geven, maar ook om jouw manier van superviseren aan te passen aan de feedback die je krijgt. Je leert ook een inschatting te maken van de mate van bekwaamheid van degene die je superviseert en gaandeweg een goede balans te vinden tussen ruimte geven en direct superviseren.

Uiteraard zal je ook in deze fase van de opleiding nog een verdere ontwikkeling doormaken op de algemene leerdoelen voor de algemene neurologie.

Verder is de supervisiestage geschikt om jezelf actief verder te ontwikkelen in vakoverstijgende thema’s: patiëntveiligheid, doelmatigheid, ouderengeneeskunde en medisch leiderschap.

Je fungeert als supervisor voor enkele jongerejaars A(N)IOS werkzaam op de SEH en in de kliniek. Dat houdt in dat je afhankelijk van het bekwaamheidsniveau van de AIOS die je superviseert samen patiënten op de SEH ziet, dan wel alleen over de patiënten overlegt. Je bent aanwezig bij de opvang van trombolyse-kandidaten en polytrauma patiënten. Verder loop je dagelijks visite met de AIOS die ingedeeld zijn in de kliniek. Tijdens de stage krijg je afhankelijk van je ontwikkeling toenemende mate van verantwoordelijkheid over de opgenomen patiënten.

Als assistent supervisor ben je ook aanwezig bij de diverse opleidingsmomenten en leersituaties zoals het ochtendrapport, de overdrachten, de grote visite en klinische besprekingen. Ook in die situaties gaat je rol veranderen richting die van supervisor, bijvoorbeeld door de rol van voorzitter op je te nemen en door de ontwikkeling van andere AIOS te stimuleren.

Hoe ga ik leren?

Voorafgaand aan of in de eerste week van de stage voer je een startgesprek met het lid van de opleidingsgroep dat jou gaat superviseren. In dit gesprek bespreek je jouw bekwaamheidsniveau op de voor de stage relevante KBA’s en de persoonlijke leerdoelen voor de stage aan de hand van het IOP. Halverwege de stage vindt een korte tussentijdse beoordeling door de supervisor plaats, waarin eventuele verbeterpunten expliciet aan de orde komen. In de laatste week van de stage vindt een afsluitend gesprek met de supervisor plaats. Het schriftelijke verslag van deze beoordeling komt in het portfolio.

Als assistent supervisor word je gesuperviseerd door een van de leden van de opleidingsgroep, met wie je dagelijks overleg hebt over de patiënten die je samen met de jongerejaars A(N)IOS hebt gezien. De supervisor zal met name ook jouw manier van supervisie en feedback geven observeren.

Voor meer informatie over de stage wordt verwezen naar bijgevoegde stageomschrijving.

Show-and-tell

Tegen het einde van je opleiding heb je je klinische vaardigheden en algemene competenties zodanig ontwikkeld dat je in ieder geval voor de meest voorkomende neurologische aandoeningen supervisieniveau 4 hebt bereikt, dat wil zeggen dat je kunt werken met supervisie op afstand/achteraf. Het doel van de supervisiestage is dat je leert supervisie te geven bij niet-complexe neurologische aandoeningen: supervisieniveau 5.

Bij voorkeur als laatste onderdeel van je opleiding, maar in ieder geval in het laatste jaar, ga je een supervisiestage algemene neurologie doen. Tijdens deze stage functioneer je als assistent supervisor van jongerejaars A(N)IOS. Deze stage is mogelijk in de opleidingskliniek waar je bent begonnen met de opleiding (AMC, VUmc of OLVG), maar ook in het Spaarne Gasthuis.

Alle opleidingsonderdelen in deze instelling