Reade is erkend als opleidingsinstelling voor Reumatologen, Revalidatieartsen en Verpleegkundigen niveau 4 en 5. Naast opleidingsplaatsen voor de specialisatie tot reumatoloog of revalidatiearts, hebben wij plaatsen beschikbaar voor ANIOS (artsen niet in opleiding tot specialist). Studenten Geneeskunde kunnen bij ons terecht voor hun verplichte verpleeghulpstage en (junior) co-schap. Tevens spelen wij een belangrijke rol bij de opleiding van huisartsen en bij de nascholing van revalidatieartsen en reumatologen. Kijk voor meer informatie op onze website.
Differentiatiestage Niet-aangeboren hersenletsel
De niet zichtbare gevolgen van hersenletsel (NAH)
Onze opleidingsetalages brengen zowel verbreding als verdieping aan in jouw opleiding. Samen met jou geven we de etalagestage vorm, zodat de inhoud van de stage zo volledig mogelijk aansluit bij jouw individuele opleidingsdoelen.
Achtergrondinformatie
In deze stage leer je de niet-zichtbare gevolgen van hersenletsel in alle fasen van de behandeling herkennen en diagnosticeren. Je leert als arts omgaan met de cognitief, emotioneel en gedragsmatige veranderingen bij mensen, en hoe je uitgaat van de mogelijkheden. Je leert welke behandelingen er zijn voor deze doelgroep en hoe je mensen met deze gevolgen kan begeleiden en behandelen. Je leert een behandelplan opstellen voor individuele of groepstherapie, voor de (sub)acute én chronische fase, klinisch én poliklinisch. Je leert diverse farmacologische behandelingen. Je krijgt de mogelijkheid kennis te maken en mee te lopen met diverse ketenpartners zoals de neuropsychiatrie, ambulante begeleiding en woonvoorzieningen. Ook is er de mogelijkheid mee te lopen met het behandelprogramma intensieve neurorevalidatie (INR). Je krijgt de kans mee te draaien in een zeer ervaren, gespecialiseerd interdisciplinair team, in een revalidatiecentrum in een grote stad en met een groot netwerk.
Supervisoren
Judith Vloothuis, revalidatiearts
Annemiek L’Ortye, revalidatiearts
Onno Manck, physician assistant
Dafrann Fonteijn, revalidatiearts
Marike Maijers, revalidatiearts
In overleg en in aansluiting op je leerdoelen maken we samen een programma. Hieronder wordt een aantal mogelijke leerdoelen genoemd aansluitend op EPA 6 cognitieve functiestoornissen diagnosticeren en behandelen.
Leerdoelen
- Inzicht krijgen in de verschillende neuropsychologische functiestoornissen (NPO, beter, kennen)
- Kunnen behandelen van patiënten met niet zichtbare gevolgen na NAH in de acute fase
- Kunnen behandelen van patiënten met niet zichtbare gevolgen na NAH in de chronische fase
- Verwijsmogelijkheden voor patiënten met niet zichtbare gevolgen na NAH kennen en weten hoe te verwijzen
- Patiënten de niet zichtbare gevolgen na NAH in heldere taal kunnen uitleggen
"De complexiteit van cliënten die je elke dag ziet, sprak mij aan. Zowel op aandoeningsniveau als het netwerk er omheen. Je krijgt de mogelijkheid jezelf onder te dompelen in de wereld van cognitie. Je bent echt onderdeel van het interdisciplinaire behandelteam en vormt een belangrijke schakel in de Amsterdamse keten".
Lotte, AIOS Cognitie 2018