Meander zorgt niet alleen voor uitdagend werk in een afwisselende omgeving, maar ook voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Daarom krijg je een breed aanbod aan ontwikkelingsmogelijkheden, die je samen met onze opleidingscoördinatoren kunt invullen. Daarbij zoveel mogelijk rekening te houden met jouw wensen! Bekijk de mogelijkheden op onze website.
Duur: 9-12 maanden in Meander MC
Begeleider(s): Dr. I.M. Evers (perinatoloog), Mw Drs. P. van der Salm
Inleiding
In deze differentiatiestage kan de perinatologie in zijn volle breedte worden uitgevoerd, waarbij de doelstelling is om aan het einde van de stage voldoende ervaring te hebben in de complexe 2e lijns obstetrie.
De differentiatie perinatologie bestaat naast diverse deelstages gedurende 12-15 maanden binnen het UMC Utrecht uit een deelstage gedurende 9-12 maanden in een niet-universitaire kliniek van het cluster, het Meander MC.
Het Meander MC is een STZ ziekenhuis met een groot Moeder Kind Centrum waar jaarlijks 2600 partus plaatsvinden. In ons Moeder Kind Centrum is de samenwerking met de neonatologie goed geïntegreerd. De neonatologie afdeling heeft een post-IC/HC erkenning. Het Meander MC heeft een level 2 IC. Ook zijn er in het Meander MC interventieradiologen voor een 24-uurs mogelijkheid voor embolisatie.
Voor de prenatale diagnostiek is er een nauwe samenwerking met het UMC Utrecht. Het Meander MC is GUO-satelliet; zowel de GUO 1 en GUO-2 echoscopie wordt alhier verricht. Op indicatie zal er verwezen worden naar het UMC Urecht voor een GUO-2.
De polikliniek heeft high risk spreekuren voor o.a. gemelli, zwangeren met diabetes en voor zwangeren met psychiatrische en/of sociale problematiek (POP). In het POP team participeren naast de psychiatrie, kindergeneeskunde en obstetrie ook een medisch maatschappelijk werkster, een medisch psycholoog, klinisch verloskundigen, obstetrieverpleegkundigen, psychiatrische verpleegkundigen, kraamzorg en de 1e lijnsverloskundigen.
Er zijn goede contacten met de 1e lijns verloskundigen. Er is een actief verloskundig samenwerkingsverband, VSV VIVA en diverse werkgroepen mbt implementatie integrale geboortezorg/zorgstandaard. Participatie in 1 of meer van de werkgroepen is leerzaam om de verloskundige organisatievormen te leren kennen en wordt van de differentiant verwacht.
Doel
Het doel van een differentiatie Perinatologie in het 5e - 6e opleidingsjaar is om de competenties te verwerven die nodig zijn om aan het einde van de opleiding binnen een niet-universitaire kliniek het aandachtsgebied perinatologie te organiseren, leiden en innoveren. Deze competenties worden niet behaald tijdens de eerste vier jaren van de (basis)opleiding tot gynaecoloog.
Competenties en bekwaamheidsniveaus
Na het basisgedeelte van de opleiding, aan het eind van het 4e opleidingsjaar heeft de AIOS voor de 7 verloskunde EPA’s de bekwaamheidsniveaus bereikt uit de 3e kolom van de onderstaande tabel. Het eerste doel van een differentiatie Perinatologie in het 5e en 6e opleidingsjaar is het bereiken van bekwaamheidsniveau 5 voor de thema’s Zwangerschapsbegeleiding gecompliceerd, Gecompliceerde bevalling, Bevalling hoog ingeschat risico en Kraamperiode & kind gecompliceerd. Zie ook kolom 4 en 5 van onderstaande tabel. Zie ook de basistabel in hoofdstuk 3.1
EPA’s op 3 ijkpunten mbt bekwaamheidsniveau 1-5 | IJkpunt I na 2 jaar (NU-kliniek) | IJkpunt II na 4 jaar (U-kliniek) | IJkpunt III Na 6 jaar | Na differentiatie in het 5e/6e jaar |
Obstetrie |
|
|
|
|
Zwangerschapsbegeleiding ongecompliceerd | 5 |
|
|
|
Zwangerschapsbegeleiding gecompliceerd | 3 | 4 | 5 |
|
Gewone bevalling | 5 |
|
|
|
Bevalling hoog ingeschat risico | 2 | 3 | 3 | 5 na diff P |
Gecompliceerde bevalling | 3 (2) | 4 | 4 | 5 na diff P |
Kraamperiode & kind ongecompliceerd | 5 |
|
|
|
Kraamperiode& kind gecompliceerd | 3 | 4 | 5 |
|
Daar waar het in de OOR Utrecht nagestreefde bekwaamheidsniveau afwijkt van het landelijk opleidingsplan (BOEG) is het bekwaamheidsniveau van het landelijk opleidingsplan eveneens vermeld, tussen ().
Specifieke leerdoelen:
- Kunnen verlenen van verloskundige zorg aan high risk zwangeren; gemelli, POP, diabetes, schildklierziekten, reumatologische aandoeningen, erythrocyten antistoffen etc
- Beheersen van het structureel echoscopisch onderzoek (SEO) van de foetus.
- Lokaal de perinatale zorg kunnen organiseren en multidisciplinair samenwerken, o.a. in een verloskundig samenwerkingsverband (VSV).
- Lokale organisatie en uitvoering van landelijke multicenter (consortium) studies in de verloskunde.
- Leiding kunnen geven aan een multidisciplinair team op de verloskamers en de OK.
- Kunnen coachen en superviseren van en feedback geven aan ANIOS, jongerejaars AIOS, klinisch verloskundigen, co-assistenten.
- Kunnen geven van verloskundig vaardigheidsonderwijs (fantoomonderwijs, acute situatietraining).
- Kunnen implementeren van evidence based medicine binnen een afdeling.
- Registreren, interpreteren, gebruiken en bespreken van LVR2, VOKS2i, PRNinsight en kwaliteitsindicatoren obstetrie van de NVOG, IGZ, ZiZo, ZN en zorgverzekeraars.
- Ontwikkelen van ‘clinical leadership’.
Opleidingsactiviteiten, perifeer
- Supervisie en regie (over A(N)IOS, klinisch verloskundigen) van de verloskamers en de afdeling zwangeren en kraamvrouwen.
- De AIOS doet zelfstandig sectio’s en andere obstetrische operatieve ingrepen.
- Onder beperkte supervisie houden van spreekuren (high risk) obstetrie en ultrageluidsonderzoek (SEO-certificering behalen).
- Participatie in multidisciplinaire spreekuren oa POP.
Opleidingsactiviteiten voor de ontwikkeling van discipline-overstijgende competenties (de ‘andere’ CanMeds-rollen):
- Participeren in het VSV.
- Voorbereiden en leiden van multidisciplinaire besprekingen (complicatie / indicatiebespreking).
- Deelname gynmeandermail: laagdrempelig inhoudelijk overleg vanuit 1e lijn.
- Geven van onderwijs aan co-assistenten/ ANIOS of de opleiding voor klinisch verloskundigen.
- Als trainer participeren in het lokale verloskundig vaardigheidsonderwijs; fantoom, Acute Situatietraining.
- Maken van het dienstrooster voor AIOS.
- Het schrijven van een eenvoudige ‘business case’ voor een organisatorische verbetering of zorginnovatie.
- Bespreken van een LVR2-jaarverslag, en/of de VOKS2, de kwaliteitsindicatoren van de NVOG, de IGZ of de zorgverzekeraar.
- Een wetenschappelijke presentatie tijdens een (inter)nationaal congres/symposium of een wetenschappelijk artikel over een perinatologisch onderwerp.
Rooster
- 1 dag echoscopie, SEO logboek compleet maken
- 2-3 dagdelen verlospoli/ high risk/gemelli POP/ diabetespoli
- 1 dag supervisie Moeder Kind Centrum
- 1 dag(deel) OK/ consolidatie (obstetrische en gynaecologische OK’s)
- diensten
Lidmaatschappen
- Lidmaatschap en participatie in tenminste een van de volgende werkgroepen van de NVOG: Foetale Echoscopie, Perinatologie en Maternale Ziekten, Prenatale Diagnostiek en Foetale Therapie.
Nascholing
- Een maal bezoek van de Annual Meeting of the Society for Maternal Fetal Medicine (SMFM) of het jaarlijks congres van de Fetal Medicine Foundation (FMF).
- MOET provider of refresher course.
- SBAR training.
- SEO-opleiding
- Counselingscursus prenatale screening
Voortgang en toetsing
Tijdens het introductiegesprek-, voortgangs- en eindgesprek wordt het plan voor de stage en het individueel opleidingsplan opgesteld, besproken, aangepast en beoordeeld.
Gesprekken | |
Introductiegesprek | 1x |
Voortgangsgesprek | 4x |
Eindgesprek | 1x |
Toetsing | |
KPB/ OSATS | >10x |
Simulatietrainingen fantoom en AST | 1x |
Voortgangstoets | 1 x |
360° multisource feedback | 1 x |
CAT | 2 x |
Wetenschappelijke publicatie of voordracht | 1x |
Bekwaamverklaring | Zie Lokaal Opleidingsplan |
Geschiktheidsverklaring | 1x |
Portfolio | 5 beschrijvingen van begeleide hoog-risico zwangerschappen of partus, verloskundige verrichtingen, cursus, etc |
Perinatologie en verloskundige regie volgens BOEG
Thema Preconceptie Advies en zorg
Competentie | Invulling | Toetsing en portfolio |
Medisch handelen Diagnostiek en advies
| De aandachtsgebiedhouder: Geeft preconceptieadviezen op basis van de laatste gegevens in de literatuur. Is vraagbaak voor de vakgroep en bewaakt de kwaliteit van de preconceptionele adviezen in de groep. | KPB Voortgangstoets
2 casusbeschrijvingen |
Specifieke handvaardigheid eisende (be)handeling | Behandelt waar nodig en al of niet in multidisciplinair verband om de prognose van de toekomstige zwangerschap te verbeteren |
|
Communicatie | Counselt adequaat over risico’s en kansen en verzorgt documentatie voor de patiënt en voor leden uit het transmurale behandelteam. Wijst patiënt op bestaan van patiëntenvereniging | KPB
Brief
|
Kennis en Wetenschap | Gebruikt EBM in de praktijk. Geeft regelmatig onderwijs binnen behandelteam en vakgroep Draagt bij aan de ontwikkeling van (lokale) protocollen. Stelt zich op de hoogte van en bekwaamt zich in nieuwe (behandel)mogelijkheden | Supervisie Voortgangstoets
1 CAT 1 protocol |
Samenwerking | Neemt deel aan en verzorgt waar gepast een multidisciplinaire benadering Zorgt voor het gebruik van protocollen en checklists. Verzorgt een netwerk rond preconceptionele zorg
| KPB 360° beoordeling
Voorzitten bespreking (oa perinatale sterfte bespreking) |
Organisatie | Organiseert patiëntbesprekingen en herkenbare spreekuren voor bijvoorbeeld patiënten met psychiatrische aandoeningen | 360° beoordeling KPB |
Maatschappelijk handelen | Maakt optimaal gebruik van een netwerk van professionals uit de medische sector en andere zorgsectoren die betrokken zijn bij preconceptioneel advies en zorg |
|
Professionaliteit | Kent de eigen grenzen Legt bekwaamheid vast in het portfolio | 360° beoordeling |
Thema prenatale screening en diagnostiek
Competentie | Invulling | Toetsing en portfolio |
Medisch handelen Diagnostiek en advies
| De aandachtsgebiedhouder: Geeft adviezen over prenatale diagnostiek op basis van de laatste gegevens in de literatuur. Is vraagbaak voor de vakgroep en bewaakt de kwaliteit van de adviezen in de groep. | KPB Voortgangstoets
Bijhouden aantal verrichtingen 1-2 casusbeschrijvingen |
Specifieke handvaardigheid eisende (be)handeling | SEO-certificaat behalen (zn via masterclass SEO in Erasmus MC), geavanceerd ultrageluid mee verrichten, invasieve prenatale diagnostiek (kennis van). (Is einddoel na 2 jaar: 2e en 3e lijn) |
|
Communicatie | Counselt adequaat over risico’s, kansen en afwijkingen. Heeft aandacht voor emotionele aspecten van slecht nieuws en verzorgt documentatie voor de patiënt en voor leden uit het transmurale behandelteam. Counselingscursus over combinatietest-NIPT-SEO. | KPB
Counselerscursus en (evt) certificaat |
Kennis en Wetenschap | Gebruikt EBM in de praktijk. Draagt bij aan de ontwikkeling van protocollen. | 1 CAT |
Samenwerking | Zorgt voor een structureel overleg met de afdeling klinische genetica. Zorgt voor het gebruik van protocollen en checklists. Heeft een netwerk voor vragen over complexe casus. | KPB 360° beoordeling |
Organisatie | Heeft een flexibele logistiek georganiseerd. Geeft supervisie op de polikliniek. | 360° beoordeling |
Maatschappelijk handelen | Is vraagbaak voor verloskundigen uit de regio. Volgt de ontwikkeling van wetgeving rond screening en zwangerschapsafbreking. | 360° beoordeling Voortgangstoets |
Professionaliteit | Volgt de ethische discussies en toetst ethische vraagstukken in bredere groep. | 360° beoordeling |
Thema verloskundige regie
Competentie | Invulling | Toetsing en portfolio |
Medisch handelen Diagnostiek en advies
| De aandachtsgebiedhouder: Is vraagbaak voor complexe vraagstukken in de zwangerschap. Gebruikt de laatste gegevens over begeleiding van pathologische zwangerschappen en is vraagbaak voor de maatschap en bewaakt de kwaliteit van de zorg in de groep. Zorg voor MCDA gemelli graviditeiten, high risk patiënten. Preconceptionele adviezen. Diabetespoli Deelname gynmeandermail; laagdrempelig overleg met 1e lijn | KPB OSATS
1-2 casusbeschrijving complexe zwangerschap
|
Specifieke handvaardigheid eisende (be)handeling | Is in staat een groot arsenaal van verloskundige handelingen te verrichten en organiseert in aanvulling op landelijke cursussen lokale trainingen (of drills) voor het eigen team (inclusief 1e lijn, kinderartsen, OK en IC). Participeert in de psychiatrisch obstetrische problematiek (POP) spreekuren, overlegt en draagt zorg voor de continuïteit rondom deze complexe patiënten. | Verslag training |
Communicatie | Kan behandelingopties en kansen goed bespreken met zwangeren In staat om, empatisch, ernstige obstetrische complicaties te bespreken. Kan goed communiceren binnen het geboortezorgteam. Onderhoudt nauwe contacten met leden uit het transmurale behandelteam. | KPB 360° beoordeling |
Kennis en Wetenschap | Gebruikt EBM in de praktijk. Draagt bij aan de ontwikkeling van (lokale) protocollen. Draagt bij aan scholing van het gehele verloskundige team. | KPB
1 protocol(revisie) |
Samenwerking | Zorgt voor een structureel overleg tussen 1e, 2e en 3e lijn. Deelname VSV. Deelname in projecten rondom integrale zorg. Zorgt voor het gebruik van protocollen en checklists. Toont inzicht in ‘crew resource management’ en adviseert ter verbetering van team functioneren (AST). | KPB 360° beoordeling
Verslag verbeterpunten AST |
Organisatie | Toont inzicht in de landelijke organisatie van de verloskundige zorg. Zorgt voor een herkenbare casemanager voor de verloskundige patiënt. Organiseert de verloskundige zorg als een transmuraal continuüm met een heldere structuur. | 360° beoordeling
Verslag implementatie afspraken/protocollen |
Maatschappelijk handelen | Maakt structureel gebruik van audits. Deelname aan voorbereiding audit in het lokale audit team. Verzorgt transmuraal voorlichting voor de patiënt. Creëert een sfeer van respect en openheid tussen diverse professionals in de verloskundige zorg. Zorgt voor kosteneffectieve verloskundige zorg. Bewaakt overdiagnostiek of ondoelmatig medisch handelen |
|
Professionaliteit | Houdt de resultaten van de verloskundige zorg rond het eigen centrum zorgvuldig bij en spiegelt deze aan landelijke en internationale cijfers ten behoeve van een verbetercyclus. Reflecteert op eigen handelen en dat van anderen in het verloskundig team. | 360° beoordeling
Reflectieverslag |