Introductieperiode: afhankelijk van de zelf geformuleerde opdracht: mogelijkheden zijn: meet de board ( Adelante - Revant ). Doel overzicht over beide organisaties krijgen. Doelmatigheid van zorg; Meekijken op strategisch en/of financieel terrein. Gesprekken met deskundigen uit de organisatie: beleid, financiën, planning etc.
Hierbij kan gedacht worden aan gedeelde aanwezigheid op een van beide locaties. Overleg op afstand. Er wordt een grote mate van zelfstandigheid verwacht. Directe begeleiding door de RvB van een der instellingen. Deelnemen managementoverleg op afdelingsniveau of RvB niveau.
Locatie(s) stage: Adelante Hoensbroek of Revant Breda afhankelijk van voorkeur en begeleider.
Patiënten/ziektebeelden/aandoeningen?: Het betreft algemene competenties los van de patiëntenzorg. Mocht je specifieke interesse hebben tijdens de stage voor patiënt ervaringen in een andere instelling: in overleg enige patiëntenzorg taken indien passend binnen de leerdoelen. ( bv voor implementatie van beleid op de werkvloer)
Leerdoelen/Eindtermen:
Leiding geven en organiseren (medisch leiderschap) omvat activiteiten op het gebied van verantwoordelijkheid nemen, leiding geven en organiseren.
- Verantwoordelijkheid nemen voor kwaliteitsbeleid en organisatie vraagstukken op instellingsniveau (basis) of regionaal, landelijk en specialisme overstijgend niveau (verdieping).
• Bijdrage leveren aan toegankelijke en betaalbare zorg nu en in de toekomst;
• Deelnemen aan plan van aanpak voor implementatie richtlijn, optimalisering kwaliteit van zorg of organisatie van zorg op team of afdelingsniveau. (dit afhankelijk van het gekozen onderwerp.)
- werkt projectmatig.
- maakt beleid op basis van geldende protocollen en evidence based practice, kwaliteitsindicatoren en zinnige & zuinige zorg.
- beheerst motivatietechnieken om draagvlak en verandering te creëren: aanmoedigend, sturend, corrigerend, gezamenlijke besluitvorming
Cursussen en literatuur: passend bij het onderwerp kan in overleg bepaald worden een introductiecursus in management te volgen of verdieping op financieel terrein.
E-learning: bv Future Learn Module: kosten van de zorg. (oa Wouter Bos). Of andere modules: Na te vragen bij begeleiders
Te beoordelen vaardigheden/taken & competenties:
Leidinggeven en verantwoordelijkheid nemen voor organisatievraagstukken
Projectmatig werken
Motivatietechnieken voor draagvlak en verandering te creëren
In te zetten toetsings- en beoordelingsinstrumenten: CAT; 360 gr feedback; beoordeling presentatie of verslag van de vraagstelling van de stage.
Wijze van beoordeling stage:
De begeleiders: RvB van Adelante: Drs YY van Horn en/of Revant: drs L van der Dusse hebben een afsluitend gesprek met beoordeling van de toets en beoordelingsinstrumenten.
Middels een einde stage beoordeling in het portfolio zal de beoordeling met reflectie verslag worden vastgelegd. De opleider van de AIOS zal eveneens van de bevindingen op de hoogte worden gesteld.