terug

Differentiatiestage Bloedtransfusiegeneeskunde

Transfusiegeneeskunde

Duur
24 maanden
Wat gaat de aios leren?

De enkelvoudige differentiatie Bloedtransfusiegeneeskunde maakt integraal onderdeel van de opleiding Interne Geneeskunde LUMC/ Erasmus MC. Prof. dr. J.J. Zwaginga is de opleider (LUMC) en dr. P.A.W. te Boekhorst de plaatsvervangend opleider (Erasmus MC). Binnen de differentiatie vindt modulair onderwijs plaats in het LUMC, deels in het Erasmus MC en voor specifieke bloedbank aspecten bij en in overleg met de Stichting Sanquin Bloedvoorziening. Door deze structuur bestaat de opleiding uit 19-21 in de differentiatie beschreven maanden. In overleg worden de 3-5 extra maanden ingevuld met een op de kandidaat afgestemd stageplan waarin het verplichte deel aan algemeen interne geneeskundige opleiding geborgd en gecombineerd wordt met activiteiten die van speciale meerwaarde zijn voor de differentiatie zoals de nefrologie, de reumatologie en infectieziekten.

De opleiding is modulair en vindt bij voorkeur minstens 3 maanden plaats in het Erasmus MC o.l.v. dr. P.A.W. te Boekhorst. Afhankelijk van vrijstellingen door vooropleiding zijn de verplichte modules of overwegend klinisch (bv. klinische hematologie, donor en donatie), klinisch-laboratorium gericht (hemostase, bloedtransfusiedienst) maar ook deels overwegend product –productie (bloed en celbewerking), laboratorium, en –of onderwijsgericht. De modules zijn:

-Stage (poli-) klinische hematologie/ BMT-SCT

-Stage (poli-) klinische hemostase en trombose,

-Stage (poli-) klinische stage bloedtransfusiegeneeskunde, bloedtransfusie-keten/ hemovigilantie/ immunohematologie en celtherapie / bijzondere keuringen en donatietechnieken (via aferese en beenmergafname)/ therapeutische cel en plasma-aferese (indicaties, procedures en complicaties)/ auditparticipatie en diensten/ consulten: de internist-transfusiespecialist i.o. staat hierbij tussen de afdelingen hematologie, kinderhematologie, en neonatologische IC, cardiovasculaire chirurgie en transplantatiechirurgie, gynaecologie en verloskunde, traumatologie en hemostase.

- Stages bij Sanquin o.g.v. donorkeuring, volbloed afname en plaatjes en plasmaferese, productbewerking, uitgifte, producttoepassing, bloed overdraagbare infectieziekten, kwaliteitssystemen, het stamcellaboratorium, de navelstrengbloed bank. Bij Sanquin in de zgn. Unit Transfusiegeneeskunde kan met een supervisor kennisgenomen van in dienst benodigde activiteiten t.a.v. productgerelateerde hemovigilantie en bijzondere producten (HLA-HPA getypeerde bloedplaatjes of ingevroren getypeerde rode bloedceleenheden van de SBFB)

- Stages bij diagnostische laboratoria o.g.v. bloed-overdraagbare infecties en RBC, bloedplaatjes en witte bloedcelserologie, HLA diagnostiek, hemoglobinopathien.

- Stages bij Matchis t.a.v. donorsearch en productaanvraag en leveringslogistiek en TRIP t.a.v. het landelijke hemo- en biovigilantie meldingen en rapportagesystemen.

- Cursorisch onderwijs en wetenschappelijke vorming: op gebieden die onvoldoende aan bod zijn geweest in de klinische stages (zoals afname, bewerking, toepassing en kwaliteitscontrole van bloedproducten, kwaliteitssystemen en bloed overdraagbare aandoeningen, aferese, hematopoietische stamceltransplantatie), o.g.v. immunohematologie / immunohematologische diagnostiek, o.g.v. GMP en nieuwe celtherapieën, biostatistiek en klinische epidemiologie, management in de gezondheidzorg

- Onderzoek dat ten minste tot 1 externe voordracht op een symposium moet leiden bij 1 van de geadviseerde congressen op transfusie/ celtherapiegebied (NVB, Sanquin, VHL, NVvH symposia in NL, en ISBT, ISCT, AABB elders).

- Geaccrediteerd cursorisch onderwijs of bijeenkomsten: minstens 30 uur m.b.t. algemene interne geneeskunde en nog 30 uur specifiek voor de differentiatie; tevens moet zelf onderwijs worden gegeven.

Algemene leerdoelen:

  • Verkrijgen van kennis over de huidige stand van wetenschap en praktijk voor het toepassen van bloed voor autologe en allogene toepassing in patiënten inclusief bijzondere situaties zoals zwangerschap, neonatologie, hemato-oncologie, allogene transplantaties, cardiovasculaire chirurgie, productselecties,
  • Extracorporele circulatie: volume, bloedactivatie, anticoagulantia
  • Cyta- en plasmaferese: principes, apparatuur, celselectie, bijwerkingen
  • Indicaties (therapeutische) plasmaferese/cytaferese
  • Farmaco-/toxicologie van hematopoietische groeifactoren
  • Interpretatie rode bloedcelserologie, kruisproeven
  • Interpretatie HLA- en HPA-antistoffen uitslagen
  • Analyse transfusiereacties
  • Diagnostiek hemolytische anemie, allo/ autoImmuuntrombocytopenie met de diverse oorzaken
  • Kennis transfusieketen inclusief afname, bewerking en uitgifte van bloedproducten en de mogelijke immunomodulatie door bloedproducten
  • Hemovigilantie op gebieden van transfusie en celtherapie
  • Transfusietriggers in de zwangerschap, neonatologie, hemato-oncologie, allogene transplantaties, cardiovasculaire chirurgie, productselecties
  • Keuringseisen stamcel- en bloed/plasmadonoren
  • Indicaties granulocytentransfusies
  • Celtherapeutische (ATMP) indicaties (bv. CAR-T therapie), trial opzet, uitvoering, management
  • Het werken binnen een kwaliteitssysteem/ GMP/Wet- en regelgeving in kader van WiBV/ E
Hoe ga ik leren?

De AIOS heeft een vaste werkplek ter beschikking, voorzien van PC en telefoon. De gebruikte protocollen en richtlijnen zijn vanaf het werkstation via een link op de ‘’CST-schijf’’ toegankelijk.

Aan het begin van de stage en daarna gemiddeld elke 4 maanden worden gesprekken gevoerd met de supervisor. In het stage-startgesprek tussen AIOS en supervisor worden tevens de modules en cursussen en de timing en lengte ervan afhankelijk van de vooropleiding vastgesteld. Dit plan wordt tevens ter goedkeuring voorgelegd aan de sectie Bloedtransfusiegeneeskunde. Dit geïndividualiseerde opleidingsplan wordt in het hiervoor in te richten persoonlijke elektronische portfolio opgenomen.

Grosse modo wordt binnen het e-portfolio met name de voortgang van de opleiding vastgelegd. Het portfolio bevat in dat opzicht:

  • Leerdoelen welke te behalen tijdens opleiding (gebaseerd op de Entrustable Professional Activities en de eindtermen van het aandachtsgebied Bloedtransfusiegeneeskunde)
  • Gevolgd Onderwijs, Verrichte Onderzoek en Gegeven Voordrachten (waarmee de verschillende leerdoelen/EPA’s worden gevuld).
  • Gevolgd Onderwijs, Verrichte Onderzoek en Gegeven Voordrachten.
  • De in het e-portfolio in te voeren met de supervisor(en) en daarna door hen aftetekenen periodieke evaluaties en besprekingen zoals:
    • het tussengesprek halverwege de stage waarbij b.v. gekeken wordt of het individuele opleidingsplan op schema ligt of aanpassing behoeft.
    • het 1x per jaar tussen AIOS en de opleider interne geneeskunde te voeren voortgangsgesprek. In voorbereiding op dit gesprek vult de AIOS zelf het jaargespreksformulier in en bespreekt dit vervolgens met de opleider interne geneeskunde
    • De 4-maandelijkse besprekingen met de supervisor, waarin de door de AIOS steeds geformuleerde doelen en manieren waarop deze gehaald kunnen worden, besproken en vastgelegd worden. Hierbij worden ook de doelen betrokken die nog open staan uit eerdere stages. Veranderingen in het individuele opleidingsplan van de AIOS kunnen hierdoor ook ge-initieerd worden.
  • De 2 exitgesprekken vlak voor het beëindigen van de opleiding met a. de opleider en b. de vervangende opleider; evt. schuift collega V.M.J. Novotny van Sanquin hierbij aan. Deze eindgesprekken dienen als input voor de PDCA cyclus van de opleiding en worden geagendeerd in de opleidingsvergaderingen.
  • De ter beoordeling van het opleidingsteam door de differentiant als behaald voorgestelde EPA (niveaus) met vervolgens door de supervisor aftekening. De voor deze differentiatie specifieke inhoud ligt besloten in 7 EPAs

Transfusiereactie analyse

Benigne hematologie (gelijk aan EPA in de differentiatie hematologie)

Genereren transfusieadvies/ beleid

Klinische implementatie van ATMPs

Coördineren en adviseren preparatieve cytaferese

Coördineren en adviseren therapeutische aferese

Rol en functie van Sanquin

 

  • De in het e-portfolio door de differentiant in te voeren en daarna door de supervisor aftetekenen KPBs: per jaar worden 5-10 KPB’s uitgevoerd. Deze kunnen zowel patiëntencontact als niet-patiëntgebonden activiteiten betreffen en een plaats krijgen binnen EPAs.
  • De in het e-portfolio in te voeren en daarna door de/een supervisor aftetekenen 3 CATs (Critical Appraisal of a Topic) die de AIOS per jaar dient te doen. Deels worden ze hiervoor vanuit de opleiding tot internist voor ingepland, uiteraard worden ook binnen de differentiatie gehouden referaten of CATs hiervoor meegeteld.

Het portfolio bevat verder (informatie over: opleidings-evaluatieformulier voor de eindtermen van het aandachtsgebied Bloedtransfusiegeneeskunde, keuring en afname, Laboratorium en kwaliteitsbeheer, Bloedbewerking en preservatie, Ziekenhuisbloedtransfusiedienst, Unit Transfusiegeneeskunde Sanquin, Kinderhematologie, Onderwijs, Research en Voordrachten. Verder bevat het informatie over de binnen de modules te definiëren gebieden zoals: Hemostase, Klinische Hematologie, Benigne ziektebeelden, Begeleiding en indicatiestelling van aferese, Celtherapieën en

Leermiddelen en toetsen

Leermiddelen

Toetsen

Introductie/ inwerkperiode

Aanwezigheid/ aftekenlijst

Kliniek

KPB-patiëntgebonden

Polikliniek

KPB-patiëntgebonden

Hematologische conferentie

KPB niet-patiëntgebonden

Trauma/VK/ neonatologie besprekingen

KPB niet-patiëntgebonden

Polikliniek bespreking

KPB niet-patiëntgebonden

Statusvoering

Beoordelen resultaat

Gesprek met patiënten / familie

KPB patiëntgebonden

Dienst

KPB patiëntgebonden

Brieven

Beoordelen resultaat

Consult

KPB patiëntgebonden

Begeleiden fellows

KPB niet-patiëntgebonden

Transplantatie indicatie –planning bespreking

KPB niet-patiëntgebonden

Klinische wetenschap/protocol bespreking

Aanwezig

Refereer vrijdagochtend resentative

Uitvoering

Artikel

Acceptatie

Voordracht extern

Uitvoering

Protocollen maken/bijstellen

Beoordeling resultaat

Laboratoriumonderwijs (modules)

Aanwezigheid / toets/ certificaat

Audit transfusieketen

Aanwezigheid/ verslag

Lokaal onderwijs Interne Geneeskunde

Aanwezig

Regionaal Onderwijs Interne Geneeskunde

Certificaat

Landelijk Onderwijs Interne Geneeskunde

Certificaat

Discipline overstijgend onderwijs

Certificaat

Toetsen i.v.m. modules

Certificaat

Bijeenkomsten wetenschappelijke vereniging

Certificaat

 

Show-and-tell

Naast indicatiestelling, werking en bijwerking van bloedtransfusies als supportive care, betreft de transfusiegeneeskunde differentiatie ook de klassieke hematopoietische stamceltransplantatie en donorlymfocyten infusie. Bouwend op de kennis en de daarbij benodigde kwaliteitssysteem-gecontroleerde logistieke ketens van deze geaccepteerde therapieën wordt de transfusiespecialist ook geschoold in het onderzoek, de werking en klinische implementatie van de meer experimentele celtherapieën voor immuun modulatie en weefselregeneratie. Adoptieve T-cel, dendritische cel, natural killer, en regulatoire T celtherapie maar ook mesenchymale stromale cel therapie zijn voorbeelden hiervan. Het LUMC is voor dergelijke Advanced Therapy Medicinal Products 1 van de vooraanstaande centra in Europa.

Samenwerkende instellingen
Erasmus Medisch Centrum
Alle opleidingsonderdelen in deze instelling