terug

Volwassenpsychiatrie Klinische volwassenenpsychiatrie

Klinische psychiatrie, Herstel ondersteunende psychiatrie, locatie Oegstgeest

Duur
6 maanden
12 maanden
Wat gaat de aios leren?

Doel van de stage
De stage is gericht op het verwerven van kennis en vaardigheden m.b.t:

  • Behandeling van patiënten met complexe schizofrenie, maar ook andere ernstige psychiatrische aandoeningen met vaak comorbide stoornissen als afhankelijkheid van middelen, somatische stoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, beperkte verstandelijke vermogens, autisme en complexe psychosociale problematiek (schulden, huisvestingsproblematiek, etc.); dit binnen een specifiek afdelingsklimaat, vormgegeven volgens de inzichten van het herstelondersteunend behandelen; de AIOS leert qua farmacotherapeutische behandeling vooral behandelen met clozapine en doet kennis op aangaande farmacotherapie bij clozapine-resistente patiënten.
  • Het behandelen van de patiënt als onderdeel van zijn systeem (familie, woonomgeving).
  • Behandelen met oog voor zaken als dagbesteding, (vrijwilligers-) werk, etc.
  • Kennis en ervaring opdoen met complexe juridische aspecten.
  • Kennis opdoen betreffende de plaats van deze voorziening binnen het psychiatrisch behandel aanbod van een GGZ centrum.
  • Leersituaties/werkactiviteiten

Intakes van nieuwe patiënten worden gedaan door de AIOS en samen gezien met de supervisor-psychiater. De AIOS krijgt zelf een aantal patiënten als eerste aanspreekbare behandelaar, gesuperviseerd door de psychiater; de AIOS zal betrokken zijn bij behandelingen waar anderen eerste aanspreekbare behandelaar zijn. Belangrijke werkzaamheden: intensieve farmacotherapie, steunende en activerende gesprekken, gericht op verbetering van het psychiatrisch beeld, met motiverende gespreksvoering als basistechniek, zo mogelijk psychotherapie (CGT, traumatherapie, afhankelijk van de kennis en ervaring van de AIOS), teamcoaching, met name gericht op het behoud van een herstelondersteunend behandelmilieu. De AIOS maakt het behandelplan en voert dat uit/coördineert de behandeling voor de eigen caseload. De AIOS houdt regelmatig zorgafstemgesprekken (ZAG), vooral met de wijkteams.
De AIOS coördineert de somatische zorg voor de klinische patiënten en kan zelf somatische behandeling uitvoeren, zo nodig met begeleiding van de huisarts.
De AIOS participeert in het dienstenrooster van GGZ Rivierduinen: acute psychiatrische en, in de kliniek, somatische crisisinterventie tijdens ANW-diensten.
De AIOS zorgt alleen voor medicatievoorschriften van de eigen caseload.
Daarnaast komen aan de orde separeerbezoek, brieven schrijven, teamoverleg; ochtendrapport/MDO; herstelplanbespreking, alle gesuperviseerd door een psychiater; evaluaties hiervan volgens het landelijk opleidingsplan.
Participatie in een wetenschappelijk project is bespreekbaar, evenals het uitvoeren van een beperkt eigen project. De A-opleider is tevens parttime psychiater op deze afdeling.

Hoe ga ik leren?

Ziektebeelden:
Psychotische stoornissen, verslavingen, als complicerende comorbiditeit, maar ook persoonlijkheidsstoornissen, meest cluster B, soms ook stemmingsstoornissen (bipolair), angststoornissen. Stoornissen worden gecompliceerd door gedragsstoornissen, in mindere mate ook stemmingsstoornissen. Er zijn diverse ondersteunende therapieën beschikbaar.

Leermiddelen
De leermiddelen bestaan uit supervisie en mentorschap. Daarnaast is er stagegericht onderwijs, refereerbijeenkomsten, CAT, KPB, klinische presentaties en somatisch onderwijs. De AIOS wordt geacht het EPA-onderwijsblok van het landelijk psychiatrie onderwijs te volgen. Tijdens de stage raakt de AIOS bekend met de relevante richtlijnen zoals die online actueel gehouden worden. Daarnaast kunnen via intranet diverse e-learnings gevolgd worden en zijn via de Rivierduinen Academie cursussen te volgen om kennis te verdiepen.

Competenties
Alle competenties komen in deze stage aan de orde, met nadruk op medisch handelen, communicatie, samenwerking en professionaliteit, tevens maatschappelijk handelen en organisatie; kennis en wetenschap kan expliciet aan de orde komen in een onderzoeksproject. Het niveau van competenties wisselt per AIOS bij instroom, maar omdat AIOS de stage op de KIZ regelmatig aan het eind van hun opleiding volgen gaat in zo’n situatie het niveau van CB = complexe situaties met gerichte werkbegeleiding, naar CZ complexe situaties/AIOS beschikt volledig zelfstandig over de competentie, naar D = AIOS is in staat om de competentie aan anderen te leren.

EPA’s waaraan specifiek gewerkt wordt (vetgedrukt in het bijzonder):

  1. PO en BHP volwassenen
  2. Therapeutische relatie
  3. Psychiatrisch-somatische behandeling
  4. Farmacotherapeutisch
  5. Systeemgesprek
  6. Risicomanagement
  7. Suïcidaliteitbeoordeling
  8. Verplichte zorg, m.n. ZM
  9. Interprofessioneel consultvoering en overdracht
  10. Leiding geven aan team

Maandelijks zijn er Jelgersmalezingen bij het LUMC over een specifiek onderwerp door een specialist.
Natuurlijk wordt je in de gelegenheid gesteld om congressen en cursussen te volgen.

Als je deze stage in de basisjaren volgt komt daar nog bij:
Maandagmiddag is gereserveerd voor het lokale onderwijs dat meestal plaatsvindt in Gouda.
Vervolgens is er onderwijs o.l.v. de opleider. Dit is een referaat, discussie, patiëntbespreking of overleg. Hiervoor wordt je volgens rooster ingedeeld een bijeenkomst voor te bereiden. Veelal zijn hier ook de ANIOS bij aanwezig.
Tweewekelijks krijg je neurologie-onderwijs door een neuroloog van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda. Hiervoor moet je zelf ook regelmatig een onderwerp voorbereiden. Daarnaast is er zo’n 7 keer per jaar internistenonderwijs in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda.

Organisatie

Er veel supervisie door psychiaters en psycholoog. Zeer laagdrempellig aanwezig.
Leersituaties in patiëntcontact; contact met het patiëntsysteem; separareerbezoek; teamoverleg; ochtendrapport en het gedegen (administratief) bijhouden van juridische zaken. Dit allemaal gesuperviseerd door een psychiater.
Daarnaast doe je mee aan het teamoverleg, het ochtendrapport, de behandelplanbespreking. Patiëntenonderzoek doe je samen met een supervisor. Er is ruimte voor wetenschappelijk onderzoek.

praktische leersituaties

Patiëntencontact (psychiatrisch onderzoek, medicatiecontacten), contact met patiëntensysteem, verslaglegging (interne en externe correspondentie), indicatiecommissie, teamoverleg, behandelplanbesprekingen, e.e.a. gesuperviseerd door psychiater. Onderwijs via basisopleiding en Centraal Onderwijs (VVvP).Minimale aanstelling (in procenten)

Minimale aanstelling : 80%

Samenwerkende instellingen
Leids Universitair Medisch Centrum LUMC
Alle opleidingsonderdelen in deze instelling