terug

Volwassenpsychiatrie Keuze

Beleidspsychiatrie

Duur
3 maanden
6 maanden
Wat gaat de aios leren?

Naam

Beleidsstage (Raad van Bestuur)

Aantal plekken

1 (keuzestage, alle aandachtsgebieden)

Locatie

Centrale voorziening Kloetinge/Goes

Soort stage, Patiëntenpopulatie

Niet-patiëntgebonden stage Beleidspsychiatrie

Opleidingsjaar

4de jaar, verdiepingsfase

Duur stage

3 - 6 maanden

Beroepssituaties

De aios krijgt inzicht in de ontwikkelingen zoals die spelen in een GGZ-organisatie en de vele factoren die van invloed zijn op veranderprocessen. Hij/zij leert rondom een concreet thema om te komen tot een probleemanalyse en het opstellen van een verbeterplan. Hierbij is specifiek aandacht voor de onderlinge verbondenheid en afhankelijkheid van de vele factoren die van invloed zijn op veranderprocessen, en zoals die ook vanuit de beleidsliteratuur worden belicht. Ook is er specifiek aandacht voor de verschillende manieren waarop sturing kan worden gegeven aan organisaties en veranderingen binnen organisaties. Het leren kennen van leiderschapsstijlen en hiermee experimenteren, maar ook reflectie op het eigen klinisch en persoonlijk leiderschap zijn hierbij belangrijke bekwaamheden. Dit gebeurt onder begeleiding van een psychiater/supervisor met expertise op het gebied van beleidspsychiatrie en werkt samen met belangrijke sleutelfiguren in de organisatie. De aios krijgt ook de gelegenheid om de veranderingen te implementeren, waardoor hij/zij ook zicht krijgt op de weerbarstigheid van deze materie. Het is een stage om voorbereid te worden op de leiderschapsrol van een psychiater.

Typische bijkomende problematiek

Vanuit het medisch-inhoudelijke perspectief is er de neiging om veranderingen alleen vanuit dat perspectief te bezien. En daar waar we in de zorg voor de individuele patiënt vaak goed in staat zijn een perspectiefwissel toe te passen, lijkt dit bij beleidspsychiatrie en bij verandermanagement voor inhoudelijke professionals vaak lastig. Deze stage is er op gericht om hier juist meer zicht op te krijgen.

Praktische leersituaties

  • Vanuit het eigen (medisch-inhoudelijke) perspectief, samen met andere disciplines vorm geven aan leiderschap en veranderingen die zich voordoen in een GGZ-organisatie.

Leerdoelen

  • Inzicht verkrijgen in verschillende leiderschapsstijlen;
  • Inzicht verkrijgen in het eigen persoonlijk/klinisch leiderschap;
  • Inzicht verkrijgen in organisatiestructuren en veranderprocessen in organisaties;
  • Het uitvoeren van een SWOT analyse;
  • Het schrijven van een verbeterplan;
  • SMART formuleren van doelen;
  • PDCA-cyclus leren begrijpen, hanteren en vorm geven rondom het veranderproces;
  • Inzicht verkrijgen in factoren die een veranderproces weerbarstig maken.

Competenties

Maatschappelijk handelen, organisatie, communicatie, samenwerken, kennis en wetenschap en professionaliteit.

Samenstelling team

Psychiater, bedrijfsvoerend directeur, onderzoekers kenniscentrum en projectmanager.

Taak aios

  • Communiceert met alle, voor de verandering relevante sleutelfiguren.
  • Ontvangt wekelijks een uur supervisie en bereidt dit voor
  • Houdt aan het eind van de stage aan een groep van de afdeling, AIOS en opleider(s), de afdeling en/of mede-AIOS en/of opleider(s) een presentatie over specifieke resultaten en aspecten van de beleidsstage.
  • Vergewist zich van basiskennis over belangrijke factoren in de beleidspsychiatrie, zoals de financiering van zorg, DBC-structuur, onderhandelwijze met de zorgverzekeraars, organisatiestructuur van de instelling waar de stage wordt uitgevoerd.
  • Vergewist zich inhoudelijk van nieuwe en relevante ontwikkelingen in de GGZ en is in staat zicht te hebben op de complexiteit van veranderprocessen.

Weekrooster
(voorbeeld)

Dagelijks 8.30 – 9.00 uur (op maandagen 8.30 – 9.15) generale ochtendoverdracht, 9.15-10.30 (…).

Woe consortiumonderwijs.

Di 16-17 Supervisie werkbegeleider.

Do 16-17 lokaal onderwijs (centrale voorziening)

Workload

Geen directe patiëntencontacten

Toetsing

Min. 6 keer (stage van 3 maanden: 4 keer) KPB, waaronder het uitvoeren van:

  • Organisatieanalyse/SWOT-analyse;
  • Presentatie van verschillende verandermodellen;
  • Het voorzitten van een vergadering .

Min. 2 keer Briefbeoordeling

1 keer 360 feedback

1 werkstuk / beleidsopdracht

Alle opleidingsonderdelen in deze instelling