terug

Differentiatiestage

Laryngologie en foniatrie

Wat gaat de aios leren?

Deze stage is bedoeld voor het verwerven van extra kennis en vaardigheden in de thema’s: stemstoornissen en slikstoornissen/globus/reflux. Omdat de laryngologie nauw verbonden is met een aantal andere thema’s zullen ook aspecten van het thema oncologie, weke delen chirurgie, acute KNO en zeldzame pediatrische KNO aanwezig zijn.

Eind van de stage toont de AIOS aan de poliklinische en chirurgische basiszorg betreffende laryngologische problematiek te beheersen.

Hoe ga ik leren?

PROGRAMMA
Wordt in samenspraak met de stagesupervisor en de roosteraars gemaakt. Gestreefd wordt aan alle laryngologische cauistiek op OK deel te nemen (POK inbegrepen). Verder participeren in laryngologische intakespreekuren en MDO’s stemstoornissen en slikstoornissen. Overige dagdelen worden met algemene KNO heelkunde gevuld. Het programma is afhankelijk van het aantal mede-vijfdejaars in dezelfde differentiatie en aantal overige arts-assistenten in opleiding.

Laryngologie (stem-, slik- en luchtweg) is een breed vakgebied met vele raakvlakken. Omdat er per kliniek verschillen zijn in de aandachtsgebieden binnen het vakgebied, kan in overleg met de lokale opleider verschillende accenten aan de differentiatie aangebracht worden. Zo valt te denken aan het opdoen van ervaringen met pediatrische laryngologie, office-based behandelingstechnieken en wekedelen chirurgie van de hals die nodig is voor een volledige uitoefening van het deelgebied laryngologie (uitwendige benadering zoals in Laryngeal Framework Surgery, chirurgie van divertikels en laryngoceles alsmede uitwendige benadering van laryngeale/tracheale stenosen).

KENNIS EN VAARDIGHEDEN

De AIOS:

  • Heeft kennis van de chirurgische anatomie en beeldvorming van de larynx en de omgevende structuren;
  • Heeft kennis van de juiste inzet en interpretatie van aanvullende beeldvormende (differentiaal)diagnostiek (laryngo-faryngoscopie-tracheoscopie, stroboscopie, FEES, TNO, CT/MR, videofluoroscopie, EMG, long-functieonderzoek);
  • Heeft kennis van timing en toepasbaarheid van verschillende behandelmogelijkheden van structurele afwijkingen van de larynx (poliep, nodus, cyste, papilloom, dysplasie/ PCC, cele, stenose, etc.);
  • Heeft kennis van timing en toepasbaarheid van verschillende behandelmogelijkheden van bewegingsstoornissen van de larynx (parese/paralyse);
  • Heeft kennis van timing en toepasbaarheid van verschillende behandelmogelijkheden van het cluster AdSD, tremor en niet-organische dysfonie;
  • Heeft kennis van timing en toepasbaarheid van verschillende behandelmogelijkheden van slikstoornissen (structureel/neurologisch);
  • Heeft kennis van timing en toepasbaarheid van verschillende behandelmogelijkheden van hoge luchtwegobstructie;
  • Bespreekt in teamverband de diagnostische resultaten van slikstoornissen in het licht van therapeutische mogelijkheden;
  • Legt op adequate wijze de risico’s uit van verschillende vormen van larynxchirurgie en bespreekt alternatieven;
  • Zorgt voor de juiste verslaglegging o.a. in de vorm van een adequaat OK-verslag en correspondentie met verwijzer en de huisarts;
  • Kan in overleg met lokale kliniek additionele vaardigeden opdoen in gevorderde deelgebieden van de laryngologie zoals hals chirurgie of pediatrische laryngologie.

OPERATIEVE HANDELINGEN

De operatieve handelingen voor deze differentiatie zijn opgenomen in de matrix benigne hoofd hals en oncologie.

TOETSING

OSATS betreffende een aantal van de volgende verrichtingen:

  • Stroboscopie, FEES, TNO en EMG;
  • Microlaryngoscopie met verwijderen oppervlakkige benigne afwijking;
  • Injectiemedialisatie op de OK;
  • Injectiemedialisatie op de poli, Botox injectie op de poli;
  • Laserveiligheid;
  • LFS (laryngeal framework surgery).

KPB’s betreffende uit de leerdoelen voortkomende activiteiten, zoals:

  • Interpretatie van diagnostische bevindingen (beeldvormend en audiologisch onderzoek);
  • Bespreken van verschillende behandelmogelijkheden;
  • Bespreken van operatieve risico’s;
  • Postoperatieve visite.

Aan het eind van de differentiatieperiode zal een evaluatiegesprek plaatsvinden met de aangewezen supervisor (laryngoloog).

Alle opleidingsonderdelen in deze instelling