terug

AIOS stage - Prinses Máxima Centrum

Algemene leerdoelen Prinses Máxima Centrum:

  • Managen complexe afdeling 
  • Intensieve patiëntenzorg/-contact op de afdeling
  • Slecht nieuwsgesprekken
  • Algemene kennis van te verwachten problemen
  • Supportive care; patiënten met centrale lijnen, sondevoeding, veel TPV, infectiologische problematiek, anti-emetica
  • Gevaren in de beginfase (zowel presentatie als wanneer de behandeling start), wanneer en hoe patiënt overplaatsen met nieuwe diagnose
  • Palliatieve zorg, advanced care planning
  • Pijnbehandeling
  • Lange termijn effecten van de oncologische behandeling
  • Internationale patiënten, verschillende culturen
  • Inzicht in plaats van verschillende behandelingen (protocollair, fase 1-2 studies, immunotherapie, SCT) door bijwonen tumorboards

 

Leerdoelen afdeling Solide Tumoren 

  • Postoperatieve zorg na ingrepen (bijv. ook mogelijkheid op mee te lopen met pijnconsulent)
  • Multidisciplinaire benadering van oncologische maligniteit (MDO’s; mogelijkheid mee te lopen met radiotherapeut, op OK, pathologie, revalidatie)
  • Consulentensein:
    • nieuwe patiënten zien (poliklinisch evaluatie zwellingen)
    • overleg met shared care centra over problemen van patiënten die aldaar zijn opgenomen 
    • meedenken tav diagnostisch traject bij verdenking op een solide maligniteit bij patiënten die zich elders presenteren
  • Diagnostiek rondom diverse solide tumoren (radiologisch; mogelijkheid mee te kijken bij biopsie op OK of bijv echogeleid) 
  • Kennis van traject veelvoorkomende solide maligniteiten (bottumoren, RMS, NBL, niertumoren); mogelijkheid patiënten in een deel van dit traject intensief te volgen (zowel klinisch als poliklinisch) in een brede leeftijdsrange
  • Verdieping (desgewenst) tav biologie, behandeling, nieuwe ontwikkelingen en/of verdieping t.a.v. meer zeldzame tumoren
  • Verdieping t.a.v. tumorpredispositie (mogelijkheid om poli mee te lopen)

 

Leerdoelen afdeling Hematologie Oncologie

  • Consulentensein:
    • nieuwe patiënten zien (poliklinisch mn. lymfomen, klinisch vnl leukemie) 
    • overleg met shared care centra over problemen van patiënten die aldaar zijn opgenomen 
    • meedenken tav diagnostisch traject bij verdenking op een hematologische maligniteit bij patiënten die zich elders presenteren
  • Diagnostiek rondom leukemie (leren over morfologie/flow/moleculaire technieken, mogelijkheden tot meelopen in het lab, oefenen met microscopie) 
  • Kennis van traject veelvoorkomende hematologische maligniteiten (ALL, lymfomen); mogelijkheid patiënten in een deel van dit traject intensief te volgen (zowel klinisch als poliklinisch)
  • Verdieping (desgewenst) tav biologie, behandeling, nieuwe ontwikkelingen en/of verdieping t.a.v. meer zeldzame ziektebeelden (oa. AML, LCH, bijzondere lymfomen)
  • Oefenen met specifieke handelingen zoals LP en BMP, welke onder sedatie worden uitgevoerd
  • Infectiologische problemen

 

Leerdoelen afdeling Stamcell Unit

  • Traject rondom een stamceltransplantatie, volg een opname van een patiënt gedurende ~6 weken, serotherapie, conditionering, de transplantatie zelf, complicaties van conditionering en de immunologische complicaties van de transplantatie (specifieke SCT complicaties zoals VOD, hemorrhagische cystitis, TMA)
  • Donorhierarchie, bewerkingen transplantaat
  • Diverse patiënten populatie: hematologische maligniteiten, NBL, beenmergfalen, metabole stoornissen
  • Infectiologische problematiek bij zeer immuungecompromitteerde patiënten (ook virale reactivaties)
  • Preventie en behandeling van GVHD
  • Immuunherstel
  • Patiënten die autologe gentherapie ondergaan: metabole ziekten, CAR-T
  • Oefenen met beenmergoogsting
  •  

Leerdoelen afdeling Neurologie Oncologie

  • Radiologische en pathologische diagnostiek rondom hersentumoren
  • Neurochirurgische zorg: neurochirurgische opties, beloop postoperatief
  • Neurologische zorg: epilepsie zorg, neurologisch onderzoek gezonde tov aangedane patiënt
  • Neuro-oncologische zorg: verschillende soorten beleid tav type tumoren, tav leeftijd, tav functionele uitval (oogheelkunde, neurologie)
  • Endocrinologische pathologie: panhypopit, AVP deficiëntie, SiADH
  • Revalidatie zorg: pathologie, welke zorgverlener voor welke zorgvraag, post-klinische behoefte (thuis, poliklinisch, klinisch revalideren)
  • Multidisciplinaire zorg met verschillende zorgprofessionals
  • Radiotherapie: protonentherapie versus fotonen, toxiciteit radiotherapie (psychologie, RT necrose, etc)