terug

Differentiatiestage Kinderrevalidatie

Differentiatiestage Kinderrevalidatie

Duur
6 maanden
Wat gaat de aios leren?

Onze opleidingsetalages brengen zowel verbreding als verdieping aan in jouw opleiding. Samen met jou geven we de etalagestage vorm, zodat de inhoud van de stage zo volledig mogelijk aansluit bij jouw individuele opleidingsdoelen.

Achtergrondinformatie
Kinderrevalidatie in de breedste zin van het woord, dat is een specialisatie op zich. Ontwikkelingsgericht en systeemgericht werken zijn twee belangrijke pijlers binnen het vakgebied kinderrevalidatie. De stage is zeer geschikt voor een verdere verdieping in de kinderrevalidatie. Er zijn verschillende gebieden voor verdieping:

  • Behandeling van kinderen met Cerebrale Parese

  • Algehele ontwikkelingsproblematiek

  • Jeugdreuma

  • Chronische Pijn

  • DCD

  • Complex meervoudig gehandicapten kinderen

  • Ook kan er een differentiatie gemaakt worden ten aanzien van behandelvorm; op de therapeutische peutergroep, mytylschool of juist poliklinisch

Supervisoren
Op locatie Dr. Jan van Breemenstraat is er begeleiding door 3 tot 4 enthousiaste kinderrevalidatieartsen. Dit zijn Jolien van Velzen, Bianca Knoester, Rulanne Berendsen en Hurnet Dekkers. Directe supervisie tijdens het consult is mogelijk. Supervisie direct aansluitend op het consult en gezamenlijk zien van patiënten. In de supervisie staat differentiaal diagnostisch leren denken en klinisch redeneren centraal. Hoe geef je een revalidatiebehandeling vorm binnen het krachtenveld waarbinnen een kind zich bevind.

Hoe ga ik leren?

Leerdoelen
De stage biedt veel mogelijkheden om de vaardigheden van het lichamelijk onderzoek bij kinderen goed te leren. Wensen van een AIOS kunnen vooraf aan de stage worden besproken en afgestemd.


Op organisatorisch gebied

  • Triage van patiënten
  • Eigen agenda flexibel beheren (deze is aan te passen aan leerwensen)
  • Doorstroom van patiënten volgen (bijvoorbeeld van peutergroep naar speciaal onderwijs)

  • Aansturing van kinderteam en vergaderingen (team onderling en besprekingen met ouders)

  • Stroomlijnen van verschillende behandeltrajecten (bv op de mytylschool)

  • Deelnemen aan maandelijkse bespreking kinderrevalidatie (dit is inhoudelijk en organisatorisch)

  • Er zijn technische spreekuren (instrumentmaker en schoenmaker)

Medisch inhoudelijk

  • CP, DCD, JIA, chronische pijn, TPG, kennis/inzicht therapeutische mogelijkheden

  • Participatie ketenzorgpartners: mytylschool, kinderdagcentrum voor complexe meervoudige beperking

  • Organisatie / efficiëntie: Zelfstandig aansturen van kinderrevalidatieteams peutergroep en op school, triage consulten

  • Een kindvriendelijke onderzoeksomgeving creëren

  • Communicatie met kind aansluitend op leeftijd en ontwikkelingsniveau in consult en in planbespreking (beide in combinatie met communicatie met ouders)

  • Zelfstandig verrichten van technisch- of schoenenspreekuur met samenwerking met instrument-/schoenmaker

  • Maatschappelijk handelen: Inzicht verkrijgen in scholingsmogelijkheden en indicaties voor verwijzing naar scholen; door consulterende activiteiten op scholen en het vervolgen van de overgang van kinderen binnen de revalidatieprogramma’s naar scholen

Mogelijkheden Mytylschool Drostenburg

  • Intakes (januari, september) met observatietraject van 3 maanden, teambespreking en ouderbespreking – op de dag dat betrokken kinderrevalidatiearts werkzaam is

  • Technisch spreekuur

  • Reguliere controles + lichamelijk onderzoek in BCR structuur (voor alle kinderen (half)jaarlijkse bespreking) bij Mytylschool of Orion college

  • Transitie overleg (VSO)

  • Reade zorgteam (bespreking van kinderen die door psycholoog begeleid worden, ouderbegeleidingen, meldingen) – op dinsdag

  • Management / logistiek: coördinatoren overleg – 1x/2 weken op dinsdag

  • Management: Werkoverleg school

  • Management: MDO zorgteam school + Reade

Show-and-tell

Algemene kinderrevalidatie / specialisatie o.a. JIA, chronische pijn, TPG.
Duur: 6 maanden. Wenselijk om wekelijks op dezelfde dag op dezelfde plek te zitten voor continuïteit.

Waarom

  • Individualisering / flexibel > regie over eigen agenda (zowel inhoudelijk als organisatorisch)
  • Op inhoudelijke basis agenda indelen > belangrijke vaardigheid voor toekomstige werkzaamheden
  • Teammanagement taken die zeer waardevol zijn in latere werkzaamheden als kinderrevalidatiearts (meer dan bij academische stage)
  • Begeleiding van 3 enthousiaste kinderrevalidatieartsen
  • Ervaren teams die open staan voor educatie en vernieuwing / ontwikkeling
  • Goede secretariële ondersteuning

Mogelijkheden Mytylschool Drostenburg

  • Intakes (januari, september) met observatietraject van 3 maanden, teambespreking en ouderbespreking – op de dag dat betrokken kinderrevalidatiearts werkzaam is

  • Technisch spreekuur

  • Reguliere controles + lichamelijk onderzoek in BCR structuur (voor alle kinderen (half)jaarlijkse bespreking) bij Mytylschool of Orion college

  • Transitie overleg (VSO)

  • Reade zorgteam (bespreking van kinderen die door psycholoog begeleid worden, ouderbegeleidingen, meldingen) – op dinsdag

  • Management / logistiek: coördinatoren overleg – 1x/2 weken op dinsdag

  • Management: Werkoverleg school

  • Management: MDO zorgteam school + Reade

Samenwerkende instellingen

  • Mytylschool Drostenburg, Amsterdam

  • Mytylschool de Parel, Haarlem

  • Medisch kinderdagverblijf Zigzag; Therapeutische Peutergroep, Amsterdam

Feedback van AIOS die de stage hebben gevolgd

  1. Goede secretariële ondersteuning, prettige en laagdrempelige samenwerking
  2. Prettige leersfeer en opleidingsgerichte begeleiding
  3. Veel geleerd over het creëren van een kindvriendelijke onderzoeksomgeving en benadering
Alle opleidingsonderdelen in deze instelling